Så här netflixar du smidigt

Netflix och andra film-/seriebibliotek är en vardaglig sak för många. Innehåll finns för varje smak – men varför är tjänsten emellanåt så trög?

Netflix är för många en synonym för beställningsvideotjänst, men på marknaden finns också andra aktörer: Viaplay, C More, HBO Nordic osv. De bästa tjänsterna kräver månatlig kostnadsbelagd beställning (SVOD, Subscription Video on Demand) men även gratis tjänster finns (AVOD, Ad-supported VOD), som man ”betalar” för genom att se på reklamer: Viafree, Ruutu, Katsomo. YLE Areena, som staten finansierar, visar inte ens reklamer.

Alla dessa kompletterar ett färdigt, brett TV-kanalutbud och tiden som finländarna använder för TV-tittande ökar varje år. Vi lever minsann i den gyllene tiden för rörlig bild – bara tjänsterna skulle fungera som de borde. Många lider av en bild som hakar upp sig och fördömer leverantören dit pepparn växer, men ofta är felet lite närmare. Vi sammanställde en lista på de vanligaste problemen och vad som orsakar dem.

Bildkvaliteten är usel

Tjänsternas bildkvalitet var till en början väldigt låg, men nu bjuder t.ex. Netflix innehåll t.o.m. i Ultra HD upplösning. Varför är då bilden därhemma ofta dålig? Nätet som levererar tjänsterna (CDN) skickar först ut innehållet i låg bildkvalitet och försöker sedan höja kvaliteten. Det som begränsar hur högt kvaliteten kan höjas är nätförbindelsen.  Ett verkligt, stabilt bredband kopplat till apparaten som används för att se programmen med, garanterar en förbättrad bildkvalitet. Netflix Ultra HD kräver 25Mbit/s kapacitet i god kvalitet endast för apparaten som används för tittandet – hemmets övriga internetanvändning tillkommer utöver detta.

Tips #1:

Skaffa en internetförbindelse av god kvalitet. Stabiliteten på det fasta bredbandet, speciellt fibern, är till fördel då det gäller användarvänligheten i videotjänster och bildkvaliteten höjs snabbt till en god nivå. Mobilnäten kan ha “spetsar” med bra överföringshastighet, men ofta också sämre perioder, och därmed kan inte bildkvaliteten stiga väldigt högt.

Programmet bryter

Låter detta bekant? Du börjar se på ett program och precis då du är försjunken i handlingen och något spännande händer bryter programmet. Och så måste man starta om programmet och ibland även hela tjänsten och i bästa fall får man se på alla reklamer på nytt. Frustrerande eller hur?

Tips #2:

Att streama videobild med bra kvalitet är ett hårt jobb även för routern hemma. Ifall du ser på programmet via en apparat som är kopplad till WLAN-nätet bör du se till att routern inte är äldre än 5 år. Om möjligt (t.ex. då du ser via en smart TV eller spelkonsol), använd alltid fast nätkontakt eftersom den alltid är mest pålitlig, även om det kan kännas jobbigt att dra alla nätverkskablar.

Laddar, laddar, laddar…

Du ska se på ett program, men det tar en evighet för programmet att starta. Eller du har sett på något redan en god stund och sedan plötsligt stannar bilden och du ser “laddningsringen” på skärmen. Vad tusan kan detta nu betyda?

Tips #3:

Skaffa en tillräckligt snabb anslutning. För en familj är 100Mbit/s i dagens läge minimi. Det är sällan som hela familjen sitter och ser på samma skärm samtidigt. Nuförtiden ser alla på sin egen skärm och ungdomarna ser dessutom på flera skärmar samtidigt. Varje program tar sin egen bit av familjens gemensamma nätkapacitet och i denna rusning blir någon lätt åsidosatt ifall den gemensamma hastigheten är för låg.

Användargränssnittet hakar upp sig

Ibland kan det kännas jobbigt då man bara bläddrar på sidor på nätet, tjänsten hakar upp sig och man inte kommer vidare. Måste mobilen igen bytas eller är det fel på appen?

Tips #4:

Gamla apparater kan börja strula och det är viktigt att man uppdaterar både apparaten och apparna då de lanserats en ny version av dem. Problemet kan dock också vara nätförbindelsen. Ja, alla problem ovan kan påverka och försämra användarvänligheten.

Denna text är skriven på finska av Perttu Paloheimo, Lounea Oy
Översatt av Partel

 

Ifall du har problem med din apparat eller är fundersam över något, vänligen kontakta oss på Partel 02 454 5400, partel(at)partel.fi eller genom meddelande på Facebook.