Ofta frågat om Partels fiberanslutning

Här har vi har sammanställt svar på allmänna frågor om bl.a. Partels fiberanslutning. Klicka fram frågorna och svaren här nedan. Om du inte hittar svar på din fråga, kontakta oss.

Leverans och installation av fiberanslutning

Vad ingår i Parnet Fiberhem-leveransen?

I leveransen ingår fiberterminal med inbyggd wifi-egenskap. Wifi räcker till för basanvändning inom räckvidden (enligt n-standarden, anslutningar installerade från år 2016 och framåt).

Vad ingår inte i Parnet Fiberhem-leveransen?

Internnätsarbeten ingår inte i grundleveransen av Partels fiberanslutning. Internnätsarbetet kan man utföra själv eller beställa skilt antingen via Partel eller via en tredje part. Wifi-basstationer eller -routrar som är kompatibla med fiberförbindelsen fås från Partels butik.

På vilka grunder väljs fiberterminalens placering?

Fiberterminalen placeras på den plats som bäst lämpar sig med tanke på fiberkabeldragningen. Fiberterminalen placeras inte enligt wifi-hörbarheten.

Hur får jag wifi-förbindelsen att fungera i hela bostaden/fastigheten?

För hastigheter över 100 Mbit/s och byggnader med stor yta rekommenderas alltid installation av en skild eller flera wifi-basstationer/-routrar som stöder ac-standard. Apparaterna bör placeras centralt och kopplas med nätkabel till fiberterminalen. Ifall fastigheten har flera våningar rekommenderas installation av egna wifi-basstationer/-routrar för varje våning.

Fiberförbindelsens hastighet

Hur får jag reda på förbindelsens verkliga hastighet?

Den egna förbindelsens hastighet kan testas på nätsidor avsedda för ändamålet. Det finns flera sidor som erbjuder gratis testning, t.ex. http://www.speedtest.net och https://fast.com

Vilka faktorer påverkar förbindelsens hastighet?

Förbindelsens slutliga hastighet är alltid summan av flera olika faktorer:

  • Fastighetens internnät och datakabel
  • Kundens egna routrar, basstationer och switchar samt deras wifi-hastighetsstandard (g/n/ac)
  • Wifi-routerns fysiska läge
  • Fastighetens/lägenhetens konstruktion (mellanväggar och väggmaterial samt möblemanget)
  • Frekvensen som wifi:n använder (5 GHz kan möjliggöra snabbare förbindelser, men räckvidden är kortare och hörbarheten sämre genom hinder. 2,4 GHz´s räckvidd är bättre men frekvensen kan vara stockad ifall grannarna också använder wifi)
  • Kundens ändutrustning (kapacitet, wifi-standard, wifi-adapterns typ samt antalet antenner)
  • Datorns kapacitet samt nätkortets hastighet (framhävs framförallt med hastigheter över 100 Mbit/s)

Vad kan jag göra om min förbindelses hastighet inte motsvarar det utlovade?

Först är det bra att granska att fastigheten/bostaden får den utlovade hastigheten genom att koppla datorn till fiberterminalen med datakabel. Ifall wifi-hastigheten inte är tillräcklig lönar det sig att testa den egna apparaturens maxhastighet i Partels butik. Det lönar sig att koppla alla de apparater som går att koppla med datakabel till fiberterminalen. På så sätt finns det mera kapacitet över för trådlösa apparater i wifi- nätet. Till Android- och iPhone-telefonerna finns gratis program med vilka man kan granska vilka andra trådlösa apparater som finns i närheten och vilka frekvenser de använder. Ifall de upphittade nätfrekvenserna går på varandra med ditt nät lönar det sig att starta om routern/fiberterminalen och vid behov ändra inställningarna.

Hur kan jag uppnå den utlovade hastigheten för min fiberförbindelse?

Den utlovade hastigheten för fiberförbindelsen kan uppnås genom att koppla datorn direkt till fiberterminalen med datakabel.