Usein kysyttyä Parnet KuituTaloyhtiöön -liittymästä

Tähän osioon on koottu vastauksia yleisiin Parnet KuituTaloyhtiöön -liittymää koskeviin kysymyksiin. Klikkaa kysymykset ja vastaukset auki alta. Jos et löydä vastausta omaan kysymykseesi, ota yhteyttä.

Mitä asukas tarvitsee yhteyden käyttöönottoon ja mitä hänen täytyy tehdä?
Jos taloyhtiösi sisäverkko on perinteistä puhelinkaapelia, tarvitset valokuituyhteyden käyttöönottoon VDSL2-modeemin. Modeemi yhdistetään asunnon puhelinpistokkeeseen ja päätelaite modeemiin. VDSL2-modeemin wifi-ominaisuus mahdollistaa myös langattoman yhteyden modeemin ja päätelaitteiden välillä. Jos taloyhtiösi sisäverkko on uudenlaista verkkokaapelia, voit yhdistää tietokoneesi suoraan seinässä olevaan verkkopistokkeeseen. Jos haluat käyttää yhteyttä langattomasti, tarvitset wifi-ominaisuudella varustetun reitittimen. Reititin kytketään seinässä olevaan verkkopistokkeeseen.
Mitä Parnet KuituTaloyhtiöön -liittymän toimitukseen ei kuulu?
Sisäverkkotyöt eivät kuulu Partelin kuituliittymän perustoimitukseen. Sisäverkkotyöt voi tilata erikseen joko Partelilta tai kolmannelta osapuolelta. Kuituliittymän kanssa yhteensopivia modeemeja ja reitittimiä on saatavilla Partelin myymälästä.
Miten Parnet KuituTaloyhtiöön -liittymä asennetaan?
Valokuituyhteys tuodaan taloyhtiön jokaiseen asuntoon liittämällä kiinteistön sisäinen puhelin- tai dataverkko valokuituverkkoon. Kun kuituliittymä on kytketty taloyhtiöösi, voit tilata nopeamman yhteyden, TV-kanavapaketteja ja muita lisäpalveluita omien tarpeittesi mukaan.

Mitä voin tehdä, jos nopeuteni ei ole luvatulla tasolla?
Ensimmäiseksi on hyvä varmistaa, että luvattu nopeus tulee asuntoon kytkemällä tietokone verkkokaapelilla modeemiin/reitittimeen. Jos wifi-nopeus ei tyydytä, kannattaa käydä testaamassa omien päätelaitteiden maksiminopeus Partelin myymälässä. Kaikki verkkokaapelilla kytkettävissä olevat laitteet kannattaa kytkeä verkkokaapelilla modeemiin/reitittimeen. Näin wifi-verkkoon jää enemmän kapasiteettia langattomille laitteille. Android- ja iPhone-puhelimiin on saatavilla ilmaisia ohjelmia, joilla voi tarkistaa, mitä muita langattomia verkkoja lähistöltä löytyy ja mitä kanavia ne käyttävät. Jos löydettyjen verkkojen kanavat ovat päällekkäisiä oman verkkosi kanssa, kannattaa reititin/kuitupääte käynnistää uudelleen ja tarvittaessa vaihtaa laitteen asetukset.
Miten saan tietää yhteyteni todellisen nopeuden?
Oman yhteyden nopeuden voi kokeilla tarkoitusta varten tehdyllä verkkosivustolla. Verkosta löytyy useita sivustoja, joilla testin voi tehdä täysin ilmaiseksi, esim. http://www.speedtest.net ja https://fast.com
Mitkä tekijät vaikuttavat yhteyteni nopeuteen?
Yhteyden lopullinen nopeus on aina monen tekijän summa ja siihen vaikuttavat muun muassa:
  • Kiinteistön sisäverkko ja verkkokaapelointi
  • Asiakkaan omat reitittimet, tukiasemat ja kytkimet sekä niiden wifi-nopeusstandardi (g/n/ac)
  • Wifi-reitittimen tai modeemin fyysinen sijainti
  • Kiinteistön/asunnon rakenteet (väliseinät ja niiden materiaalit sekä kalusteet)
  • Wifi:n käyttämä taajuus (5 GHz voi mahdollistaa nopeampia yhteyksiä, mutta kantama on lyhyempi ja kuuluu huonommin esteiden läpi. 2,4 GHz:n kantama on parempi ja kuuluu paremmin esteiden läpi, mutta taajuuskaista voi olla ruuhkainen, jos naapureillakin on wifi käytössä)
  • Asiakkaan päätelaitteet (suorituskyky, tuettu wifi-standardi, wifi-verkkosovittimen tyyppi ja asetukset sekä antennien määrä)
  • Tietokoneen teho ja verkkokortin nopeus (korostuu etenkin yli 100 Mbit/s nopeuksissa)