Don’t miss IT!

We didn’t miss IT!

Vi tackar alla härliga besökare och superfina samarbetspartners för ett superevenemang!! Don´t miss IT gjorde succé och tillsammans gjorde vi dagen lyckad till 100 %! Vi gör om det igen i år – stay tuned!

Kolla in OneTakeProductions YouTube -video från evenemanget.

Tack till:

Make it Finland – Linda Mannila
Pargas Gaming Community rf – John Kronberg & co
Läsväskan – Jens Mattsson & Lotta Dammert
Pargas stad, näringslivstjänster – John Forsman
Pargas stad, digitalisering i skolan – Sebastian Ducander
Recycle IT – Pasi Holmberg & co
Åbo Akademi – Annamari Soini & Nao-roboten
Skärgårdsreklam / Studio Strandvägen  – Lasse Andersson & Guy Svahnström
Matmalmen@Eva – Eva Johansson
Latte Cafe Mundo – Komi Gassou
Danslärare Emilia Lindström

Bakgrundsinfo om evenemanget som gick av stapeln 14.12.2019 i PIUG

Partel firar 125 år i år med att starta upp evenemanget Don’t miss IT! vilket riktar sig till barn och ungdomar tillsammans med föräldrar och andra vuxna.

Genom att samarbeta med PGC (Pargas Gaming Community) och Make It Finland (Linda Mannila) ville Partel starta ett årligen återkommande tvåspråkigt evenemang Don’t miss IT! med fokus på nyheter och annat aktuellt inom spel- och IT-området. Eftersom alla barn och ungdomar är eller blir bekanta med digitaliseringens möjligheter och utmaningar via skolans nya läroplan, och många spelar på sin fritid, är det viktigt att föräldrarna får mera kännedom och kunskap i den digitala värld barn och ungdomar nu växer upp i. Forskning visar att vuxna ofta engagerar sig i barnens liv på andra områden, medan intresset och engagemanget är mindre eller t.o.m. saknas helt då det kommer till barnens vardag på nätet.

Evenemanget som gick av stapeln lördagen den 14.12.2019 i PIUG (Kultursalen samt Café utrymmet) mellan kl. 11-20 (öppna dörrar). PGC agerade under hela dagen i Kultursalen där barn och ungdomar tillsammans med vuxna kunde uppleva spelande på professionell nivå i form av Counter Strike matcher. Mellan matcherna ordnades program särskilt riktat till föräldrar och andra vuxna i form av föreläsningar av Linda Mannila samt paneldiskussioner. Målsättningen var att dels diskutera digitaliseringen ur de ungas perspektiv, dels lyfta aktuella frågeställningar man möter som förälder då världen blir allt mer digital. Emilia Lindström fungerade som danslärare och lärde ut Fortnite-danser till alla intresserade. Vi hade olika typer av hands-on workshops, där besökarna fick pröva på teknologi i olika former, bl.a. VR (Virtual Reality), 3D printer, Greenscreen, robotar och gaming set. Vi ville även engagera lärare från både den svenska och finska sidan, för att berätta om digital kompetens i läroplanen och hur det i praktiken kan se ut i klassrummet. Även läsväskan närvarade under dagen.

Evenemanget erbjöd ett brett programutbud och lockade besökare även från de närliggande kommunerna. Årets evenemang var en pilot och erfarenheterna kommer att ligga till grund för planeringen av nästa års evenemang.