KONSUMENT | FÖRETAG | HUSBOLAG

Kanalnumreringen för kabeltelevisionsnätet kommer att ändras tisdagen den 31.8.2021 så att HD-versionerna av baskanalerna kommer först i kanallistan, det vill säga från kanalplats 1 och framåt. Kanalerna med standardupplösning (SD) börjar från kanalplats 21 och framåt. Inga tv-kanaler försvinner – de byter bara plats i kanallistan.

Tv-tekniken utvecklas

Tv-tekniken har kontinuerligt utvecklats och bildkvaliteten har förbättrats. HD, det vill säga högupplösliga sändningar, påbörjades för närmare 20 år sedan. HD-kvaliteten är märkbart bättre än SD och de flesta kanaler visas i dagens läge även som HD. Största delen av kabel-tv-kunderna har redan HD-utrustning och påverkas inte av denna ändring förutom att kanalerna byter plats.

För att tjäna tittarna och förbättra tittarupplevelsen har branschaktörerna i tv-forumet* tillsammans beslutat att ändra kanalnumreringen i alla kabel-tv-nät i vårt land. Efter höstens förändring blir HD-versionen av baskanalerna lättare att hitta. Ändringen gäller enbart kunder i kabel-tv-nätet och påverkar inte priset.

Kanalsökning kan behövas

Ändringen i kabel-tv-nätverket kommer att inledas på tisdag 31.8.2021 med början kl.10 och beräknas vara utförd kl. 15 samma dag. 

De flesta nyare tv-apparaterna hittar automatiskt de nya kanalplatserna. Om tv:n ändå inte hittar de nya kanalplatserna efter ändringen kan det behövas en kanalsökning eller att fabriksinställningarna återställs på tv-apparaten. Du kan redan nu kolla om din tv stöder HD- kanaler genom att sätta på kanalplats 21 och om du då ser kanalen Yle 1 HD vet du att din tv stöder HD. Våra betalkanaler berörs inte av ändringen. Ifall det visar sig att din tv inte stöder HD bör en ny tv-apparat införskaffas för att kunna se HD-kanalerna. SD-kanalerna ser du fortsättningsvis från kanalplats 21 framåt.

Förändringen av kanalnumreringen gäller inte antenntelevisionsnätet eller andra sändningstekniker (Partel IPTV).

*Tv-forumet är ett samarbetsforum för tv-branschens aktörer, det inkluderar tv-operatörer, kanalbolag och andra aktörer i branschen.

NÄR OCH VARFÖR GÖRS ÄNDRINGEN?

När exakt görs ändringen och hur länge räcker den?

Ändringen görs tisdagen den 31.8 fr.o.m. kl.10. Arbetet beräknas räcka till ca. kl.15. Detta är en uppskattning och arbetet kan bli klart redan tidigare. Även om ändringen sker denna tidpunkt behöver åtgärder inte vidtas just då, utan du kan söka dina kanaler i ett senare skede.

Berör ändringen mig trots att jag inte har kabel-tv-kort eller betalkanaler?

Ja, ändringen berör alla våra kabel-tv-kunder, även dem utan kabel-tv-kort.
Du behöver inte byta ditt kort, samma kort fungerar fortsättningsvis.

Varför byter baskanalernas SD och HD-kanaler plats?

Kabel-tv-tjänsterna utvecklas hela tiden och vi vill erbjuda våra kunder de bästa möjligheterna att använda våra tjänster.  Ca. 90 % av alla tv-tittare har redan skaffat sig en HD-kompatibel apparat och det faller sig naturligt att vi flyttar högupplösnings-, d.v.s. HD-kanalerna, först i kanallistan för att garantera en bättre tittarupplevelse.

Ändringen görs i hela Finland och alla operatörer, kabelbolag och kanalbolag gör ändringen samtidigt.

Vad ändrar, ser jag SD -kanalerna i fortsättningen också?

Kanalplatserna ändrar så att kanalerna i högupplösningsformat (HD -kanalerna) och standardupplösningsformat (SD-kanalerna) byter plats med varandra. Därmed kommer HD –kanalerna i fortsättningen först i kanallistan , från kanalplats 1-20 och SD –kanalerna flyttar till kanalplatserna 21–40.

Kan jag testa redan nu om jag kan se HD -kanaler?

Ja det kan du. Om du ser t.ex. Yle 1 HD –kanalen på kanalplats 21 stöder din tv HD –sändningar.

Kan jag förbereda mig inför ändringen på förhand?

Det är inte nödvändigt att vidta åtgärder på förhand. Du kan kolla på adressen: https://www.testatutlaitteet.fi/kaapeliverkko/cable-ready-hd-laitteet/, ifall din apparat har en ikraftvarande Cable Ready HD –licens. Tilläggsinfo finns också på: www.hdtvopas.fi/sv

VAD INNEBÄR ÄNDRINGEN FÖR ÅTGÄRDER AV ANVÄNDAREN OCH VAD KAN SKE?

Vad bör jag göra för att kunna se alla kanaler efter ändringen?

Gör så här ifall kanalerna inte syns:

1.Gör en kanalsökning

Kanalsökningen är lätt att göra men den startas på olika sätt beroende på apparat. De flesta apparater har ändå en MENU-knapp, under vilken en tilläggsmeny finns med INSTÄLLNINGAR, INSTALLATION ELLER SÖK.

Ifall kanalsökningen misslyckas eller inte hjälper:

2. Återställ fabriksinställningarna på din apparat

Återställ fabriksinställningarna enligt apparattillverkarens/apparatens användarmanual. Apparaten börjar oftast söka kanalerna automatiskt efter återställning av fabriksinställningarna. Beroende på apparatens programvara kan en skild kanalsökning krävas utöver detta (se föregående punkt).

Finns det risk att jag hamnar köpa en ny tv?

Apparater och modeller finns i mängder och tyvärr kan vi inte känna till alla apparater kunderna har i bruk. Ifall apparaten är av äldre modell är det skäl att uppdatera till en ny. Ifall du skaffar en ny apparat lönar det sig att kolla att den är märkt Cable HD Ready.

Var får jag hjälp om jag inte kan göra detta själv?

Ta kontakt med vår kundbetjäning 02 454 5400 / partel@partel.fi så hjälper vi dig.

Påverkar ändringen priset?

Ändringen inverkar inte på kabel-tv-anslutningens grundpris.

Kan tv-programmens programinfo försvinna i.o.m. ändringen?

Programinfon hålls kvar och försvinner ingenstans.

Kan mina favoritkanallistor försvinna?

Ja, möjliga favoritkanallistor kan försvinna i.o.m. ändringen.

Sparas de tidsinställda inspelningarna på digiboxen?

Återställning av fabriksinställningarna påverkar inte redan inspelade program.

Vi rekommenderar trots allt att tidsinställda inspelningar läggs in på nytt.

Berörs betalkanalerna av ändringen?

I betalkanalerna sker inga ändringar, de fortsätter som tidigare.